Ledelse / fjernledelse

Fjernledelse fordrer mer planlegging fra leders side med tanke på fordeling av oppgaver, oppfølging og skape samhold.

Skap forutsigbarhet.
Sett tydelige mål for avdelingen/ regionskontoret.
Hva skal avdelingene/ regionskontoret levere?
Ha arbeidsbeskrivelser/ oversikt for hver enkelt medarbeider.
Ha fast og forutsigbar møtestruktur. Innkall ansatte til møter i teams, gjerne daglig på et fast tidspunkt.
Teamsmøter bør benyttes, da medarbeiderne også får anledning til å se leder og kollegaer.
Sett krav om at alle møtedeltakere stiller i møtet, (som om dette var ordinære møter under normale omstendigheter).
Gi medarbeiderne faste oppgaver og rutiner for fremdrift og rapportering.
Følg opp oppgavene som blir gitt til medarbeiderne.
Vurder aktivt medarbeideres kompetanse i forhold til oppgaver - og utviklingsbehov, spesielt dersom perioden med hjemmekontor blir langvarig.
Oppfordre ansatte i samme avdeling / regionskontor til å ha hyppig dialog for å opprettholde kollegiale relasjoner og et godt faglig samarbeid.
Vær en motivator og bidra til godt teamwork. "Kaffekoppen kan også tas via teams" 😊
Vis at du har tillit til at medarbeidere kan løse oppgaver selvstendig. Forslag til gjennomføring av arbeidsmøter i teams.
Send ut tydelig agenda, med beskrivelse på hva medarbeidere skal forberede før møtet.
Be om innspill til agendaen på forhånd. Start møtet med noen minutters uformell prat.
Sorter ut innspill og spørsmål som ikke har med agendaen å gjøre.
Del dokumenter på skjerm.

Tips til oppfølging av medarbeidere du ikke ser daglig.
Ha korte jevnlige oppfølgingssamtaler med hver medarbeider utenom fast møtestruktur.
Vær nysgjerrig og interessert og spør om arbeid og trivsel. Still åpne spørsmål som: Har du alt du trenger for å gjøre oppgavene dine? Hva går greit, hvilke utfordringer har du i forhold til å jobbe hjemmefra? Er det noe jeg kan bidra med?
Gi jevnlig tilbakemelding på arbeidet, også korrigerende feedback.
Svar så raskt som mulig når medarbeider tar kontakt.
Hva kan du som leder bidra med av hjelp i hjemmekontor situasjonen.
Oppfordre ansatte i samme avdeling / regionskontor til å ha hyppig dialog for å opprettholde kollegiale relasjoner og et godt faglig samarbeid.
Bestilling av forskjellig utstyr (må vurderes opp mot varighet på hjemmekontorløsning og behovet for tilrettelegging). Oppfølgingssamtaler og støtte til oppgaveløsning.
Støtte til å ta kontakt med øvrige hjelpefunksjoner om det skulle være behov for det.
For forbundene, har LO en avtale med Moment (psykologbistand). Denne tjenesten kan benyttes dersom du har ansatte som har behov for profesjonell hjelp som et forebyggingstiltak, for å kunne stå i arbeid. Denne tjenesten kan ikke benyttes som et rent behandlingstilbud.
NB (ta kontakt med personal dersom du trenger ytterligere opplysninger om tilbudet fra Moment)