LO Koordinator - Forhandlings- og HMS-avdelingen, LO

LOs oppgave er å skape et trygt og rettferdig arbeidsliv og bidra til et samfunn der alle har like muligheter til utdanning, helse og andre velferdstjenester, et rettferdig samfunn hvor alle får muligheter til å bidra.

LO koordinator er personell som engasjeres av ulike byggherrer på bygg og anlegg, sikrer arbeidsmiljømessige forhold, kontrollerer selskapene og snakker med de ansatte. Målet er å hindre sosial dumping.

 

Bane Nor v/ prosjekt Kleverud- Åkersvika- Dovrebanen, har inngått avtale om en LO koordinator stilling.

Tidsrommet for avtalen er fra september 2025, med varighet på ett (1) år, med mulig forlengelse.

Stillingen er et vikariat på ett (1) år.

LO-koordinatorene i LO er ansatt i Forhandlings- og HMS-avdelingen. Per nå er det 14 LO-koordinatorer på ulike lokasjoner/prosjekter rundt i landet.

Arbeidsoppgaver

  • Drive holdningsskapende virksomhet innenfor arbeidsmiljø på bygge- og anleggsplass.

  • Gi råd til tillitsvalgte, samt være bindeledd mellom forbundsområdenes representanter for prosjektet.

  • Gjennomføre besøk på byggeplass, herunder delta på HMS – runder (vernerunder).

  • Delta i risiko- og sårbarhetsanalysearbeider.

  • Koordinere hovedverneombudene i prosjektene.

  • Se til at arbeidstidsordninger blir overholdt i den enkelte kontraktspartner, samt at nødvendige rutiner er på plass for å ivareta dette (både de med og de uten tariffavtale.

  • Sørge for at bo- og velferdstilbud er ivaretatt, når arbeidsgiver tilbyr dette.

  • Påse at lov om allmenngjøring av tariffavtaler(allmenngjøringsloven) og Forskrift om allmenngjøring av tariffavtale blir ivaretatt der dette er gjeldende, samt foreta undersøkelser/ gjennomgå dokumentasjon knyttet til lønns- og arbeidsvilkår.

  • Veilede utenlandske kontraktsparter i forhold til norske regler knyttet til lønns- og arbeidsvilkår.

  • Følge opp diverse forhold overfor myndighetsinstanser.

  • Ta eventuelt andre oppgaver som partene blir enige om å utføre.

    Noe reisevirksomhet må påregnes. 

Kvalifikasjoner

  • Fullført utdannelse innen relevante fagområder. Lang og relevant erfaring kan kompensere for gradsnivå i utdanningen.

  • Tillitsvalgts- og organisasjonserfaring

  • Erfaring med å skrive innkallinger til møter, referater, protokoller o.l

  • Erfaring med relevante digitale verktøy, herunder verktøy for rapportering.

  • Gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner på norsk og engelsk.

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som:

  • Kommuniserer godt og skaper gode relasjoner.

  • Arbeider effektivt og godt i en hektisk hverdag.

  • Jobber strukturert og punktlig.

  • Jobber godt selvstendig og i samarbeid med andre.

  • Er komfortabel med å holde/lede møter.

  • Kan holde presentasjoner innenfor fagområdet.

Vi tilbyr

  • En spennende arbeidsplass med viktige oppgaver og en variert arbeidshverdag.

  • Gode muligheter for videreutdanning og kompetanseheving.

  • Gode pensjons- forsikrings- og velferdsordninger.

  • Lønn etter Landsoverenskomsten mellom HK/AAF i lønnstrinn 63.

 Koordinatoren vil få sitt tilholdssted ved byggherrekontoret hos Bane Nor.

SØKNADSFRIST 18. JUNI 2025

Rådgiver arkiv - HK Norge

Ønsker du å jobbe med digitalisering for å skape gode og effektive løsninger? Er du systematisk og løsningsorientert, har god formidlingsevne og motiveres av utvikling og implementering og etterlevelse? Da er du den vi søker!

HK i Norge er en organisasjon i utvikling og vi jobber kontinuerlig med å forbedre våre digitale løsninger.

Vi søker nå en nytenkende og løsningsorientert rådgiver som vil ha det overordnede ansvaret for å forvalte og videreutvikle HKs saksbehandling- og arkivløsning. Vi bruker WebSak som elektroniske saksbehandlingssystem og SharePoint til dokumenthåndtering og samhandling. Målsettingen er å skape gode løsninger som, i tillegg til å ivareta dokumentasjon for nåtid og ettertid, bidrar til effektiv saksbehandling og en kontinuerlig utvikling mellom Websak og andre systemer som SharePoint. Som arkivar vil du arbeide selvstendig og være en del av IKT- og digital utviklingsenheten. Modernisering og effektivisering er i fokus. Dine kvalifikasjoner gjør at vi ser deg som en viktig deltaker i våre utviklingsprosjekter.

Vi ønsker et mangfoldig arbeidsmiljø og oppfordrer alle kvalifiserte til å søke.

Arbeidsoppgaver

  • Systemeier for det elektroniske arkivet

  • Drive utviklingsprosjekter innen arkiv og saksbehandling

  • Koordinere arkivrelaterte oppgaver med superbrukere

  • Ansvarlig for daglig arkivdrift – rådgivning, intern opplæring og problemløsning 

  • Effektivisere arbeidsprosesser, implementere endringer og sikre etterlevelse

  • Videreutvikle og vedlikeholde brukerdokumentasjon/opplæringsmateriell

  • Analyse- og rapporteringsarbeid

Ønskede kvalifikasjoner

  • Relevant utdanning på universitets- eller høyskolenivå

  • Relevant erfaring er en fordel

  • Meget gode IT-kunnskaper og systemforståelse

  • God kjennskap til NOARK-godkjente elektroniske sak- og arkivbehandlingssystem, fortrinnsvis WebSak og integrasjon med fagsystemer 

  • God kjennskap til Office 365 og SharePoint

  • Svært god formuleringsevne, både skriftlig og muntlig

  • Virksomhetsforståelse for interesseorganisasjoner

  • Erfaring med prosjektarbeid / prosjektledelse

Personlige egenskaper

  • Gode samarbeidsevner, initiativrik og selvgående

  • Faglig engasjert med god formidlingsevne

  • Evne til helhetstenkning og høy gjennomføringsevne 

  • Analytisk og strukturert

  • Pragmatisk, fleksibel og løsningsorientert

  • Positiv og godt humør

Vi tilbyr

  • Konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår

  • Gode utviklingsmuligheter

  • Varierte og interessante arbeidsoppgaver

SØKNADSFRIST 08. JUNI 2025

Rådgiver innen kommunikasjon og internasjonalt arbeid - Internasjonal avdeling, LO

Er du en naturlig storyteller med et brennende hjerte for internasjonalt arbeid?

Vi er LOs fagavdeling for internasjonale spørsmål og solidaritetsarbeid, og består av rundt 15 medarbeidere. LO har samarbeidsavtaler med midler fra Norad, UD og Innovasjon Norge (EØS-midler) som innebærer prosjekter i Asia, Latin-Amerika, Midtøsten, Afrika og Europa. Avdelingen er engasjert i ulike FN prosesser og deltar aktivt i FNs arbeidsorganisasjon (ILO). Hvis du har bakgrunn fra kommunikasjon og/eller journalistikk og er interessert i den internasjonale kampen mot ulikhet og for demokrati og et organisert arbeidsliv, er dette jobben for deg.

Som rådgiver hos oss vil du være sentral i avdelingens kommunikasjonsarbeid, både internt og eksternt. Det er viktig at du er språksikker, kjenner kommunikasjonsfaget godt og vet hva som må til for at budskapet når frem. At du har god erfaring med sosiale medier, vil være viktig!
I dette arbeidet ligger det blant annet ansvar for nettsider, intranett, sosiale medier, mediehåndtering og øvrig kommunikasjonsarbeid internt og eksternt. Du vil jobbe tett med en høyt motivert gjeng på internasjonal avdeling og også i samarbeid med LOs informasjonsavdeling.

Stillingen er et vikariat med varighet på 2 år.

Arbeidsoppgaver

  • Synliggjøring og promotering av LOs internasjonale arbeid i sosiale og tradisjonelle medier.

  • Produsere innhold for sosiale medier, særlig Facebook, kronikker etc.

  • Kommunisere tungt faglig stoff gjennom grafisk design, bildebruk og tekst.

  • Innsalg til og kontakt med presse/kontaktnettverk.

  • Utvikle strategier og skape et uttrykk og form for avdelingens kommunikasjons / informasjonsarbeid (innenfor LOs rammer).

  • Utvikle og lede informasjonskampanjer.

  • Planlegge og gjennomføre fysiske og digitale arrangementer.

Kvalifikasjoner

  • Journalistisk bakgrunn og erfaring med presse og «story-telling».

  • Formell kompetanse eller erfaring innenfor strukturering av innhold på nett, brukervennlighet og universell utforming.

  • Gode kunnskaper om innhold for web som tekst, dokumenter, video og bilder, samt bilderedigering.

  • Erfaring fra internasjonalt arbeid, bistandsbransjen, menneskerettigheter, fagbevegelse eller internasjonale relasjoner vil vektlegges. 

  • Erfaring med programvare for produksjon av brosjyrer / bildebehandling vil være en fordel. 

  • Kjennskap til fagbevegelsens arbeid vil telle positivt, men er ikke et krav.

Personlige egenskaper

Vi ser etter deg som er en naturlig formidler, er effektiv og nytenkende og som trives med samarbeid. Du får budskapet ditt frem på en positiv, troverdig og engasjerende måte. Du har godt humør, må kunne sette deg raskt inn i nye utfordringer, og har forståelse for fagbevegelsens arbeid på nasjonalt og internasjonalt nivå

Vi tilbyr

  • Et hyggelig arbeidsmiljø og spennende arbeidsoppgaver.

  • Lønn avhengig av kompetanse etter LOK AAF/ HK.

  • Fleksibel arbeidstid og gode pensjons- og forsikringsordninger.

  • Attraktive velferdsordninger som: trening i arbeidstiden, sommertid, fri mellom jul og nyttår, bedriftsidrettslag, m.m.

SØKNADSFRIST 03. JUNI 2025

Kontorsekretær Medlemsservice - Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN)

Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN) organiserer ansatte i mat- og drikkevareindustrien, som er Norges største fastlandsindustri. NNN har i dag nærmere 30.000 medlemmer, og vår viktigste oppgave er å oppnå gode lønns- og arbeidsvilkår for våre medlemmer. Forbundet har et utstrakt samarbeid med forskjellige organisasjoner og miljøer for å ivareta våre medlemmers interesser. Gjennom tilslutningen til LO står NNN sammen med nesten en million andre fagorganiserte.

På hovedkontoret i Oslo sentrum har vi en ledig stilling i vår administrasjon. Her vil du få en sentral og viktig rolle med å utvikle og vedlikeholde rutiner, spesielt i forbindelse med at vi skal innføre et nytt medlemssystem, MySoft Dynamics 365, som skal være operativt fra mars 2026.  Vi søker derfor deg som ser løsninger, er nysgjerrig og ønsker å bidra til gode prosesser og effektiv medlemsdialog!

Andre viktige arbeidsoppgaver vil være:

  • Daglig medlemspleie på telefon, post og mail

  • Medansvar for medlems-, bedrifts-, avdelings- og overenskomstregisteret

  • Tariff- og statistikkarbeid


Vi søker deg som samarbeider godt med andre og som bidrar til et hyggelig og løsningsorientert arbeidsmiljø. Du er fleksibel når det gjelder arbeidsoppgaver, trives med variasjon og tar gjerne ekstra ansvar når det trengs. Å registrere medlemsinformasjon, tariffavtaler og overenskomster krever at man jobber strukturert og har blikk for detaljer. 

Ønsket kompetanse:

  • Erfaring fra arbeid med medlemsregistre/CRM, gjerne fra organisasjoner

  • Evne til å jobbe effektivt i ulike IT-systemer og interesse for digitale arbeidsverktøy

  • Høyere utdannelse innen relevante fagområder er en fordel

  • Gode norskkunnskaper både skriftlig og muntlig. Andre språk er en fordel.


Som ansatt hos NNN vil du få:

  • Utviklingsmuligheter! Når vi fremover skal jobbe mer effektivt i nytt system, vil mange av dagens oppgaver erstattes med nye, for eksempel innen utvikling av medlemsdialog, informasjonsflyt og publisering av innhold i ulike kanaler.

  • En variert, og til tider hektisk, arbeidshverdag i et hyggelig arbeidsmiljø med ca. 30 tillitsvalgte og ansatte

  • Trivelige og moderne lokaler ved Youngstorget i Oslo sentrum

  • Mulighet for hjemmekontor en dag i uken, fleksibel arbeidstid og sommertid

  • Felles kantineordning og flott kantine

  • Gode pensjons- og forsikringsordninger i forbundets kollektive ordninger

  • Lønn og betingelser i henhold til tariffavtalen mellom HK og AAF

Stillingen er 100%, fast og rapporterer til administrasjonssjef.

SØKNADSFRIST 08. JUNI 2025

Lærling i service- og administrasjonsfaget i LO Vestfold og Telemark

LO Vestfold og Telemarks regionkontor har ledig lærlingplass i service- og administrasjonsfaget.

 
Regionkontoret består av 6 ansatte fordelt på kontorlokaler i Porsgrunn og Tønsberg.
 
Vi jobber med å koordinere det store LO-fellesskapet i våre to fylker. I dette fellesskapet jobber vi med konferanser, kursing, markedsføring og synlighet, rekruttering, medlemsoppfølging, oppsøkende virksomhet og mye mer. Arbeidet vårt skjer i et nettverk med LO-forbundene, arbeidsgiverne, kommunene, fylkeskommunene og andre organisasjoner.
   
Som lærling hos oss vil du få unik og spennende innsikt i arbeidslivet og et godt nettverk. Vi vil gi deg god faglig kunnskap og oppfølging på veien fra lærling til gjennomført fagprøve. Gjennom læretiden vil du også få varierte erfaringer som vil styrke din start på arbeidslivet som fagarbeider. Vi har krevende, morsomme og lærerike dager og lærlingen tar aktivt del i arbeidet for å nå våre mål.  Kontoret har mye utadrettet aktivitet og møter mange medlemmer og tillitsvalgte. Det er viktig for oss at du trives med dette.

Vår lærling vil ha fast kontorplass i Porsgrunn, her vil du få gode gode utviklingsmuligheter i et godt og spennende miljø. En del reisevirksomhet må påberegnes. Mest i egen region, men også utenfor.

Vi samarbeider med AOFs opplæringskontor om inntak og oppfølging av våre lærlinger.  

Arbeidsoppgaver

  • Delta i LOs generelle arbeid og aktiviteter

  • Bidra til å arrangere og gjennomføre konferanser, kurs, møter og stands

  • Arbeid med sosiale medier

  • Innkjøp, budsjett og økonomi

  • Service overfor forbund og tillitsvalgte

Kvalifikasjoner

  • Du er god på digitale verktøy

  • Du må ha god språkforståelse og gode kommunikasjonsevner, både muntlig og skriftlig

  • Det er en fordel om du har kjennskap til arbeiderbevegelsen og LOs organisasjon, men ikke et krav da nødvendig opplæring vil bli gitt

  • I utgangspunktet gjelder læreplassen for rettighetslærlinger som har fullført og bestått VG2 service, sikkerhet og administrasjon.

Personlige egenskaper

  • Motivert, engasjert og initiativrik

  • Serviceinnstilt og pliktoppfyllende

  • Strukturert og nøyaktig

  • Samarbeide godt med andre

Vi tilbyr

  • Gode utviklingsmuligheter og et unikt innblikk i arbeidslivet

  • Godt arbeidsmiljø

  • God opplæring både fra dyktige kollegaer, men også fra samarbeidspartnere

  • Mulighet til å forme sin egen arbeidshverdag

  • Utviklingsmuligheter i form av arbeidserfaring i viktige samfunnsaktuelle temaer

SØKNADSFRIST 04. JUNI 2025